Hjemmesidetekster: Hyr en tekstforfatter til hjemmesiden

Annoncørbetalt indhold

En hjemmeside er meget mere end en virksomheds visitkort eller hyldeplads for udvalgte varer. En hjemmeside afspejler hele virksomhedens brandidentitet. Det betyder, at en hjemmeside, der fx fungerer dårligt og irriterer brugeren, eller en hjemmeside fyldt med tekster, der er dårligt formuleret, med forkerte informationer eller fyldt med fejl, får hele virksomheden til at se – ja, dårlig ud. Af en eller anden mystisk årsag sker det alligevel alt for ofte, at virksomhedsejere ikke prioriterer ressourcer til en god, troværdig, brugervenlig hjemmeside. Tesen er, at produkterne sælger sig selv.

På nettet har vi to populære fraser. 1) Don’t make me think, og 2) Konkurrenten er kun ét klik væk. Det betyder, at det på nettet er utrolig let at zappe videre, hvis siden af en eller anden grund ikke lever op til forventningen. Det er ikke ligesom på gaden, hvor man trods alt skal ud i kulden eller måske til en helt anden by, hvis man er utilfreds med servicen eller udvalget. Nej, på nettet – mere end nogen steder – skal det hele være i orden.

Tekstforfatter til hjemmesiden

Det vigtigste råd er derfor at hyre en god tekstforfatter til hjemmeside. Stik imod hvad nogen måske tror, handler det nemlig ikke kun om selve teksten. Hjemmesideteksten er et produkt af et samarbejde mellem virksomheden og tekstforfatteren, som faktisk agerer potentiel kunde og tør stille alle de rigtige og måske kritiske spørgsmål, som gør, at hjemmesideteksten bliver formuleret i et sprog og en tone – og besvarer alle kundens mulige spørgsmål – og altså højner hele hjemmesidens niveau.

Tekstforfatning til hjemmesiden

Tekstforfatteren sørger også for at rydde op i virksomheden og fremtage alle de gode og relevante sider for den potentielle kunde. Det kan fx være, at virksomheden har en vane med at fremhæve alt det, de har gjort godt i løbet af tiden, men glemt at spørge, hvad der overhovedet er relevant for den potentielle kunde at læse om? Med andre ord er virksomheden måske blevet orgacentrisk og har glemt at være relevant for sin omverden. Det sker ofte. Det kan også være, virksomheden har undladt at svare på de typiske spørgsmål, de bliver stillet, i deres tekster og derfor får en masse (og dyre) henvendelser til kundeservice. Det ville en tekstforfatter også kunne rydde op i og sørge for, at hjemmesideteksten fungerer som en ekspedient i en butik, der guider og vejleder den potentielle kunde.

Hjemmesideteksten er den perfekte ret

En tekst er altså bare det simple ord for en hel kommunikationssituation, hvor virksomheden, kunden og budskabet er blevet mikset godt sammen til en perfekt og lækker ret, der tager højde for alle aspekter af kommunikationssituationen. På den måde fremstår virksomheden troværdig, den potentielle kunde føler sig taget i hånden, og virksomhedens servicer eller produkter får de bedste forudsætninger for at blive solgt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *